Vereniging Integrale Vitaliteitkunde

Methode ZIPcoach

De didactische methode ZIPcoach is een methode om als begeleider "Zelfregulatie In Praktijk" te brengen en daarmee prestaties te ontwikkelen.

Wat is zelfregulatie?
Zelfregulatie is een begrip dat de laatste jaren aan populariteit wint. Dat komt doordat de zelfregulatie je helpt efficiënter te leren, waardoor je je persoonlijke doelstellingen kunt behalen. Ook ervaar je meer plezier als je verantwoordelijkheid neemt voor je ontwikkeling. Daardoor vergroot je je kansen op een hoger niveau of betere prestaties in de sport, het onderwijs of in je werk.

Reflecteren
De eerste stap in het proces van zelfregulatie is reflecteren. Bij reflecteren gaat het om twee dingen. Ten eerste gaat het om het begrijpen van wat er in een bepaalde situatie gebeurde. Bij voorbeeld: het lukt de sporter niet de bal af te spelen in een aanvalsituatie. Daarnaast moet de sporter snappen wat zijn aandeel was in zijn situatie: hij had geen overzicht, zag niet wie er vrij stond of wat er technisch niet toe in staat om de bal af te spelen. Ook moet de sporter kunnen inzien wat de rol van de omgeving (zoals medespelers en tegenstanders) was: medespelers stonden niet vrij, of tegenstanders verdedigen sterk, zodat het niet lukt de bal af te spelen. Tot slot is het van belang dat de sporter ziet wat de invloed was van de omstandigheden, zoals het materiaal of het weer.

Ten tweede gaat het om het nadenken over hoe je het anders of (nog) beter had kunnen doen en wat je hieruit meeneemt voor de volgende keer dat je in dezelfde situatie komt. Bijvoorbeeld: als de sporter beter had gekeken waar zijn medespelers vrijstonden, had hij de bal wel kunnen afspelen. Hij neemt uit deze situatie mee dat hij de volgende keer betre kijkt als hij aan de bal is.

Om te kunnen reflecteren is het belangrijk dat bijvoorbeeld de sporter al ervaring heeft opgedaan met de situatie. Een tennisser kan pas op zijn technische uivoering van de forehand reflecteren, als hij deze bal al eens heeft geslagen. Daarnaast geldt: hoe meer ervaring je hebt met een bepaalde situatie, hoe groter de kans dat je deze beter begrijpt.

Doelen stellen
Een doel helpt je focussen op de dingen die er toe doen.
Hoe weet je nu aan welk doel je wil werken? Je kunt een lijstje maken van de dingen die voor jou belangrijk om hierin een prestatie te leveren.
Doelen die zich richten op het verbeteren van het proces of de prestaties noemen we "procesdoelen" en "prestatiedoelen".
Hoe concreter het doel, hoe makkelijker het is om je aandacht en energie op dei dingen te richten die er toe doen.

Praktijk Pyretta
Herenwal 67a
8441 BB Heerenveen
T  06‐41 20 31 78   E info@praktijkpyretta.nl
vormgeving en realisatie: wiep van der meulen | powered by: knoop.nl