Beelddenken: Leerproblemen praktisch en snel aanpakken met de training ‘Ik leer anders‘
Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers! Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Daarom wordt het lesmateriaal niet begrepen en onthouden. Vaak hebben beelddenkers een leerachterstand of denkt men aan dyslexie. Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze wordt aangeboden. De training ‘Ik leer anders’ vertaalt de lesstof naar hun manier van denken.
Ieder mens is uniek. Er bestaat geen specifiek type beelddenker.
Beelddenkers herkennen zich bijna altijd in meer dan één van onderstaande types:
* de creatieve beelddenker (vaak voorkeur visualiseren lesstof)
* de dromerige beelddenker (vaak voorkeur visualiseren of fotograferen lesstof)
* de rechtlijnige beelddenker (vaak voorkeur fotograferen lesstof)
Na het maken van een afspraak ontvang u van een intakeformulier.
Verder bespreken we ook de erfelijkheidsfactor. Uit ervaring weten we dat minimaal één van de ouders deze visuele manier van denken herkent in de familie. Ook al heb je vroeger geen leerproblemen gehad, de manier van denken lijkt erfelijk. Het ‘beleven’ van de wereld in plaats van het ‘beredeneren’ van de wereld. Ouders weten ook al heel vroeg dat hun zoon of dochter ‘anders’ en bijzonder is.
(Wanneer een kind een handicap heeft doof, verstandelijk beperkt, hersenletsel dan is deze manier van denken niet erfelijk bepaald).
Note: Een beelddenker hoeft geen leerproblemen te hebben. Ook hoogbegaafde leerlingen hebben vaak een voorkeur voor visueel leren. Deze groep heeft het compensatievermogen om de reguliere lesstof eigen te maken. Toch zie je vaak automatiseringsproblemen of een vorm van dyslexie bij deze slimme leerlingen.
Een training bestaat uit een intakegesprek met ouder en het kind.
Indien uw kind een beelddenker bespreken we het vervolg en hoeveel lessen er nodig zijn (meestal 6-8 sessies)
Aanschaf werkboek € 39,-.