Wie ben ik

Mijn naam is Pyretta van der Woude-Wijnia en ik ben moeder van twee prachtige kinderen, een dochter Fleur (2006) en een zoon Maikel (2008).

Door mijn moederschap ben ik mij meer en meer gaan verdiepen in kinderen, wat resulteerde in het afstuderen als kinder- en jeugdtherapeut en daarna als therapeutisch begeleider voor volwassenen.
In 2012 heb ik mijn baan bij Alliade/Talant (afdeling onderwijs & advisering voor mensen met een verstandelijke beperking), vaarwel gezegd. Dit om mijn hart en passie te gaan volgen door te starten van mijn eigen praktijk “Praktijk Pyretta”.

Als kinder- en jeugdtherapeut vind ik het belangrijk dat je mee kunt gaan in de belevingswereld van het kind. Door mijn hoog sensitiviteit en empathisch vermogen voel ik hoe het is om het kind/jongere te zijn. Door begeleiding vanuit mijn hart ontstaat er een snel vertrouwen en gevoel van veiligheid.  

In 2014 ben ik mij meer en meer gaan verdiepen in het coachen met paarden. Hiervoor heb ik verschillende trainingen gevolgd. Paarden kunnen mensen dingen duidelijk maken over hun houding, gedrag en hoe ze communiceren, samenwerken en/of leiding geven.

In 2016 heb ik een eigen anti-pestmethode ontwikkeld.
Deze methode kwam tot stand na vele pest-verhalen van kinderen in mijn praktijk. De bestaande anti-pestprogramma’s op school bleken lang niet altijd te werken om het pesten daadwerkelijk op te lossen. Mijn programma is speciaal ontwikkeld voor groepen binnen het basisonderwijs waar tijdelijk extra begeleiding van externe professionals gewenst is. In 2017 is dit programma gesponsord door de Rabobank Zuid-Oost Friesland. Daarbij heb ik een specialistische behandelmethode ontwikkeld voor het gepeste kind.

In 2017 heb ik een training voor de methode ZIPcoach® gevolgd. 
Dit is een didactische methode waarmee je sporters en leerlingen tijdens een training, les of meeting op een gestructureerde manier kunt laten werken aan de zelfregulatieve vaardigheden reflecteren, doelen stellen, plannen en evalueren.

Sinds 2018 ben ik gecertificeerd coach voor de leermethode “Ik leer anders”.
Deze methode is geschikt voor beelddenkers. Vaak hebben beelddenkers een leerachterstand of denkt men aan dyslexie. Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze wordt aangeboden. De training ‘Ik leer anders’ vertaalt de lesstof naar hun manier van denken.

In 2019 heb ik de cursus/methode “Geef me de 5” afgerond. Deze methode geeft inzicht in het brein van iemand met autisme en handvatten voor de hulp/begeleiding van kinderen en jongeren met autisme.

Sinds 2019 gebruik ik als ondersteuning in mijn praktijk ook gebruik van Bachbloesem remedies. Bachbloesem remedies zijn eenvoudige en natuurlijke genezingsmethodes die gemaakt zijn van bloesems van bomen, struiken, wilde bloemen en planten. Bachbloesems helpt onze emoties en gemoedstemmingen meer in evenwicht te brengen.
Bach bloesem extract is volledig natuurlijk (totaal veilig en onschadelijk) en kan zowel door kinderen als door volwassenen worden gebruikt.

sinds 2020 werk ik ook als (zzp’er) pedagogisch coach binnen het basisonderwijs van Stichting Ambion.

Sinds 2021 volg ik workshop, cursussen/trainingen bij het Bert Hellinger Instituut om mij verder te ontwikkelen in  systemisch werken binnen gezinnen, organisaties en onderwijsinstellingen.