In iedere groep/klas gebeurt wel eens wat: er wordt door de leerkracht heen gepraat, er is onenigheid tussen leerlingen of er worden rare geluiden gemaakt. Maar wat maakt dat deze groep nu anders is dan andere groepen.

In het algemeen kun je stellen dat er een aanhoudende reeks ordeverstorende gedragingen plaatsvindt waar de leerkracht niet of nauwelijks raad mee weet. Het hoeft niet gelijk te gaan om ernstige gedragingen die zich incidenteel ook wel voordoen, zoals verbale of fysieke agressie tegen de leerkracht of klasgenootjes, vernieling van schooleigendommen of spijbelgedrag. Het ordeverstorende gedrag is juist dan minder heftig dan je zou denken: ongevraagd door de klas lopen, niet doen wat er gevraagd wordt, doorpraten als de leerkracht om aandacht vraagt of in discussie gaan over de werkopdrachten etc.

Gedragsproblemen worden in gekenmerkt door vier aspecten (bron. Van der Wolf en Van Beukering)
* Situatief: gedrag is afhankelijk van de situatie en de personen die zich in die     
   situatie bevinden;
* Relationeel: gedrag is een gevolg van de interactie tussen de leerlingen en de
   leerkracht;
* Relatief: leerkrachten maken niet altijd een goede beoordeling van goed of slecht
   gedrag. 
* Fluctuerend: veel gedragsproblemen zijn van tijdelijke aard. In sommige
   perioden heb je er veel last van, in bepaalde perioden nemen ze weer af.

Pedagogisch coachen basisonderwijs, persoonlijke gesprekjes leerlingen IMG_8857
Pedagogisch onderwijscoach Wiebelen en Friemelen IMG_7279

Systeem:
We zijn allemaal onderdeel van een systeem en de belangrijkste is het familiesysteem. Maar ook vrienden, je team of de klas waarvan je deel uitmaakt zijn systemen. Zo is de school ook een systeem en leven leerkrachten en kinderen met elkaar en beïnvloeden zij elkaar. Ook gebeurtenissen beïnvloeden ‘de leden’ van het systeem en hun onderlinge relaties. Dit alles bij elkaar noemen we de dynamiek van het systeem. Door systemisch te werken krijg ik inzicht in de processen die spelen binnen school en in de groep.

Sinds 2020 werk ik als pedagogisch onderwijscoach (zzp’er) binnen het basisonderwijs. Ik vind het helemaal geweldig om zo zorg en onderwijs met elkaar te kunnen combineren. Want… of het nu gaat om conflictsituaties tussen kinderen en ouders,  kinderen onderling of tussen kinderen en hun leerkracht? Het is de kunst om dit met liefde, warmte, begrip en waardigheid een ieder inzicht te geven in zijn eigen gedrag en zich hierin te laten coachen.

Voor meer informatie, neem gerust contact met mij op.

Maak een afspraak